Kan mijn werkgever mij verplichten overuren te maken?

Het kan gebeuren dat je langer door moet werken. U maakt dan overuren. Er moet bijvoorbeeld nog werk afgemaakt worden of een andere collega kan pas later beginnen. Maar bent u eigenlijk verplicht tot overwerken? We leggen het aan u uit.

Verplicht overwerken vastgelegd in cao

In de wet is niks vastgelegd over overwerken. U kunt daarom het beste kijken wat er in uw contract of in uw cao staat. In de cao van uw branche staan afspraken tussen werkgevers en werknemers vastgelegd. Regels over overwerken worden hier ook in vastgelegd. Deze regels verschillen sterk per branche.

Verplicht overwerken niet vastgelegd in cao

Het kan zijn dat er voor uw branche geen cao is opgesteld, en dat verplicht overwerken niet is vastgelegd voor u. Omdat er voor overwerken geen wettelijke bepaling is, valt verplicht overwerken vaak onder goed werknemerschap. Simpel gezegd betekent dit dat u zich als goede werknemer moet gedragen. Dit is een wettelijke bepaling, welke gebruikt kan worden in situaties waarvoor geen wetten zijn opgesteld. In het geval van overwerken kan dit dus onder goed werknemerschap vallen.

Bovendien mag een werkgever er af en toe vanuit gaan dat u overwerkt. Andersom mag u als werknemer verwachten dat een werkgever ook met u meedenkt als dat nodig is. Het advies is dus om overwerken niet direct te weigeren. Of u dit verplicht bent, is afhankelijk van 3 factoren:

1. Redelijkheid. Als het overwerken van groot belang is voor het bedrijf, kunt u verplicht worden over te werken.
  2. Branche. Per branche verschilt wat gebruikelijk is wat overwerken betreft. In de juridische sector is overwerken veelvoorkomend, maar in de transportsector mag een chauffeur bijvoorbeeld niet langer doorrijden dan de toegestane uren.
  3. Soort functie. Per functie verschilt de verantwoordelijkheid van de medewerker. Dreigt een situatie op straat uit de hand te lopen, dan kan een politieagent verplicht worden om over te werken. Dit geldt minder snel voor een caissière in de supermarkt.

In sommige gevallen kan uw werkgever u dus verplichten om over te werken.

Structureel overwerken

Heeft u de afgelopen 3 maanden gemiddeld meer uren gewerkt dan in uw contract staan? Dan is er sprake van structureel overwerken. U kunt dan contractueel recht hebben op meer uren. Is uw werkgever het daar niet mee eens? Dan moet hij bewijzen dat het overwerken van tijdelijke aard is. Als u er samen niet uitkomt, beslist de rechter hierover.

Arbeidsrechtadvocaat Utrecht en Amsterdam

Verplicht overwerken valt binnen een grijs gebied, zoals u wellicht al hebt gemerkt. Gedupeerde werknemers kiezen dan ook doorgaans voor deskundige rechtsbijstand.

Wilt u meer weten over de rol van een arbeidsrechtadvocaat in Utrecht? Bekijk dan ons artikel over arbeidsrechtadvocaat in Utrecht om te zien wat wij voor u kunnen betekenen. Als u meer wilt weten over de rol van een arbeidsadvocaat in Amsterdam, bekijkt u ons artikel over arbeidsrechtadvocaat in Amsterdam.

Een arbeidsrechtadvocaat van Joosten Advocaten helpt u het nodige bewijsmateriaal te verzamelen en zorgen dat u krijgt waar u recht op heeft. Zo weet u zeker dat u er niet alleen voor staat. Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact op. Wij horen graag van u.