Tijdens de coronacrisis ligt er een hoge werkdruk op medewerkers van supermarkten. Terwijl verschillende branches stilliggen of thuiswerken, wordt er in de supermarktbranche extra inzet gevraagd om de drukte te verwerken. De grote voorraad en hoge doorloop van producten zorgt ervoor dat er in de supermarkten veel leveringen nodig zijn. Bij drukte en afwijkende omstandigheden op de werkplek is er een grotere kans op het ontstaan van een bedrijfsongeval.
Veiligheidsmaatregelen voor werknemers en klanten
Tijdens de coronacrisis zijn er in de supermarktbranche verschillende veiligheidsmaatregelen van kracht. Een limiet op het aantal bezoekers in de winkel, het verplicht gebruik van een mandje of winkelwagen door de klant en de (plexiglas) afscheiding tussen klant en caissière zijn voorbeelden van maatregelen die in veel supermarkten genomen worden.
Voorzorg bij supermarkttransport
Ook buiten de winkelvloer zijn nieuwe regels ingesteld wegens corona. Verschillende supermarktketens vragen hun transporteurs om de vrachtwagen niet te verlaten. Normaliter is de chauffeur vaak verantwoordelijk voor het (begeleiden van) het in- en uitladen van de vracht op de verschillende leverlocaties. Nu wordt het laden en lossen volledig zelfstandig opgepakt door de medewerkers van de supermarkt. Uiteraard met doel om het aantal contactmomenten voor een chauffeur zo klein mogelijk te maken.
Bedrijfsongeval bij laden en lossen
Door deze maatregel kan het voorkomen dat er medewerkers met weinig ervaring een vrachtwagen laden en lossen. Dit vergroot het risico op een bedrijfsongeval. Er kunnen zich verschillende scenario’s voordoen waarin een bedrijfsongeval bij het laden en lossen ontstaat. Zo bestaat 88% van de val-slachtoffers bij het laden en lossen uit werknemers die van de laadklep vallen. Ook kan iemand beklemd raken tussen karren met lading of onderdelen van het voertuig. Door een bedrijfsongeval kan letselschade ontstaan.
Letselschade op de werkvloer
Ook op de werkvloer in de supermarkt kan letselschade door een bedrijfsongeval ontstaan. Uitglijden over een vieze vloer of beklemd raken tussen zware karren kan al zorgen voor letselschade. Dit kan bijvoorbeeld een botbreuk of kneuzing veroorzaken. Ook op de langere termijn kan letselschade ontstaan door werkzaamheden in de supermarkt. Letselschade bij zwaar tillen komt ook voor in de supermarktbranche. Door zwaar tillen, langdurig of in een verkeerde houding, kan rugletsel ontstaan.
Wie is er aansprakelijk?
Bij een bedrijfsongeval is de werkgever meestal aansprakelijk. Uw werkgever heeft op grond van art. 7:658 BW een wettelijke zorgplicht. Het is daarom raadzaam direct advies in te winnen bij een letselschade advocaat als u tijdens werk letsel heeft opgelopen.
De wettelijke zorgplicht geldt ook tijdens de coronacrisis. De supermarkt moet haar medewerkers voorlichten over een juiste werkhouding en erop toezien dat dit wordt nageleefd door het personeel. Ook de werkplek zelf moet zo veilig mogelijk worden ingericht. Dit om ongevallen te voorkomen.
Letselschadeadvocaat inschakelen
Na een bedrijfsongeval met letsel kan u recht hebben op een letselschadevergoeding. Als er discussies ontstaan over de aansprakelijkheid van het opgelopen letsel, dan is het belangrijk dat u zich laat bijstaan door een gespecialiseerde letselschade advocaat. Een advocaat weet precies wat nodig is om optimale resultaten te behalen in een letselschadezaak.
Letselschade advocaat
Heeft u te maken met letselschade door een bedrijfsongeval? Joosten Advocaten is gespecialiseerd in letselschade en arbeidsrecht. Een advocaat van Joosten Advocaten helpt u graag met de afwikkeling van uw letselschadezaak.
Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen over de coronacrisis en het arbeidsrecht. Bekijk de pagina Coronadossier voor meer artikelen.