Verschillende overlevenden van de scheepsramp van de Costa Concordia hebben een rechtszaak aangespannen tegen de eigenaar van het schip.
Nederlandse overlevenden hebben 3 mogelijkheden om hun schade vergoed te krijgen.
- de eigen reisverzekering aanspreken voor schade aan bagage en repatriëring
- de reisorganisatie aanspreken voor alle schade die niet overeenkomt met de redelijke verwachtingen ten aanzien van de reis (dit is in feite een onbeperkte schadevergoedingsmogelijkheid)
- de reder / eigenaar van het schip aanspreken (hierop is Italiaans recht van toepassing)
De reder kan ook weer aangesproken worden door de reisverzekeraar en de reisorganisatie voor de schade die zij hebben geleden.
De reder is waarschijnlijk zonder meer aansprakelijk voor alle schade omdat het gedrag van de kapitein is toe te rekenen aan de reder. Wel is er sinds 1 januari 2012 een nieuwe Europese richtlijn waar de reder zich achter zou kunnen verschuilen. Hierdoor hoeft de reder mogelijk niet alle schade te vergoeden.
Schade die geclaimd kan worden door Nederlandse overlevenden:
- de reiskosten terug naar Nederland
- alle kosten die de overlevenden van de scheepsramp hebben gemaakt (voor zover deze aannemelijk gemaakt kunnen worden)
- smartengeld (naar Nederlands recht).
Klik hier voor meer informatie over de schadeposten.
Er zijn veel mensen bij de ramp betrokken. De schadevergoeding die de reder zal moeten betalen zal daardoor zeer hoog zijn. Het is de vraag of de reder deze ramp financieel zal overleven. Om verhaalsobjecten te hebben zou beslag gelegd kunnen worden op andere vermogensbestanddelen / schepen van de reder.
Voor de Nederlandse slachtoffers is dit waarschijnlijk niet aan de orde omdat zij de reisverzekering en de reisorganisatie kunnen aanspreken voor de schade.
Heeft u vragen over dit onderwerp neem dan contact met ons op.
Luister ook naar de uitzending van BNR waarin letselschadeadvocaat Frans Joosten over dit onderwerp vertelt (klik hier om het fragment te beluisteren).