Binnen een bedrijf kunnen conflicten ontstaan. Een werknemer kan bijvoorbeeld ontevreden zijn over zijn takenpakket of zich gediscrimineerd voelen. Andersom kan een werkgever ontevreden zijn over de inzet van een werknemer. De verhouding tussen werkgever en werknemer kan hierdoor ernstig verstoord raken.
Als er sprake is van een arbeidsconflict is het belangrijk om dit op te lossen, omdat het de werksfeer behoorlijk kan bederven en zelfs tot ontslag of langdurig ziekteverzuim kan leiden.
In deze blog leest u tips om een arbeidsconflict op te lossen.
1. Ga het gesprek aan
Als u een conflict heeft met uw werkgever is het belangrijk om het gesprek aan te gaan. Door tijdig te communiceren en naar elkaar te luisteren, voorkomt u dat de situatie escaleert. Hierbij is het van belang dat u beiden aan het woord komt en elkaar de ruimte geeft om elkaars standpunten uit te leggen.
Baseer uw standpunten op feiten en niet op aannames.
2. Voorkom emoties en maak het niet persoonlijk
Voorkom dat een gesprek met de andere partij persoonlijk wordt en probeer emoties de baas te blijven.
Als u het gesprek wilt aangaan, plan dit dan op een moment dat u zich rustig voelt en u het gesprek heeft kunnen voorbereiden. Stel vooral open vragen en probeer zonder verwijten uit te leggen hoe u de situatie ervaart en wat u graag anders zou willen zien.
3. Schakel de hulp van een mediator in
Een mediator kan uitkomst bieden als er sprake is van een arbeidsconflict en u er samen niet uitkomt. Mediation is bedoeld om de twee partijen die in conflict zijn tot elkaar te brengen. Aan de hand van gesprekken die begeleid worden door de mediator, wordt geprobeerd een oplossing te vinden voor het arbeidsgeschil.
Uit het mediationtraject kunnen de partijen ook tot de conclusie komen dat het beter is om uit elkaar te gaan. Er ontstaat dan ontslag met wederzijds goedvinden.
Lees ook: Wanneer kan mediation een uitkomst bieden?
4. Betrek andere collega’s niet in het conflict
Als u een conflict heeft met een collega of uw baas, blijf dan professioneel en laat andere collega’s erbuiten. Overleg de situatie dus niet met uw collega’s. Dit maakt de situatie vaak alleen maar erger.
Veel bedrijven hebben een vertrouwenspersoon. Hier kunt u wel terecht als u een luisterend oor nodig heeft. De vertrouwenspersoon dient de werknemer met een klacht te begeleiden en te ondersteunen.
5. Schakel een arbeidsrecht advocaat in
Heeft u het gevoel dat de situatie al geëscaleerd is of hebben bovenstaande punten geen verbetering opgeleverd? Dan kan het verstandig zijn om een goede arbeidsrechtadvocaat in te schakelen. Deze kan u helpen uw zaak voor te leggen aan de rechter. Als uw klacht gegrond is, kunt u een schadevergoeding toegewezen krijgen.
Arbeidsrechtadvocaat in Utrecht en Amsterdam
Heeft u juridische ondersteuning nodig op het gebied van arbeidsrecht in Utrecht? Lees dan onze pagina over arbeidsrechtadvocaat in Utrecht om te ontdekken hoe wij u kunnen bijstaan. Als u ook geïnteresseerd bent in juridische ondersteuning in Amsterdam, kunt u onze pagina over arbeidsrechtadvocaat in Amsterdam bekijken.
Wilt u direct en vrijblijvend contact met een arbeidsrecht gespecialiseerde advocaat? Joosten Advocaten helpt u graag verder. Vul het contactformulier in of bel gratis 020 – 330 79 50.