E-bike zorgt voor hogere kans op letsel

Ellis Goyarts Advocaat letselschade

De kans op een ongeval met letselschade op de fiets is flink toegenomen. Vorig jaar zijn er 49.200 fietsers met ernstig letsel behandeld op de spoedeisende hulp. Dit is 35% meer dan tien jaar geleden. Het aandeel 55+’ers die door een fietsongeluk letsel opgelopen hebben, is in de afgelopen tien jaar zelfs met 51% toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL.

Verband stijging aantal letselgevallen en elektrische fietsen

Deze stijging in het aantal ongevallen met (ernstig) letsel is voor een groot deel te danken aan de toename van het aantal elektrische fietsen in het verkeer.

Uit Duits onderzoek bleek al eerder dat de kans op een dodelijk ongeval op een elektrische fiets driekwart maal groter is dan op een gewone fiets. Er is dus sprake van een duidelijk verband tussen de toename in het aantal elektrische fietsen en het aantal ongevallen.

Het fietsen op een elektrische fiets vraagt om extra alertheid, zowel van de gebruiker zelf als van andere verkeersdeelnemers.

Mogelijke oorzaken van de hogere kans op letsel bij een e-bike

Er zijn verschillende redenen waarom het aantal gevallen van letselschade bij gebruikers van een elektrische fiets groter is dan bij niet-ondersteunde fietsen.

Vier redenen die het hogere aantal ongevallen kunnen verklaren:

1. Gemiddelde leeftijd van de gebruikers

De gemiddeld hogere leeftijd in combinatie met de snelheid van de fietsen draagt bij aan de grotere kans op letsel. De elektrische fiets zorgt ervoor dat ouderen op latere leeftijd nog meer en langer van de fiets gebruik kunnen maken. Die gemiddeld hogere leeftijd zorgt echter ook voor een gemiddeld lager reactievermogen.

In combinatie met de hogere snelheid van elektrische fietsen zorgt dit voor een grotere kans op ongelukken. Het AD formuleert: ‘senioren op een e-bike worden snel overmoedig. Ze gaan te hard en kijken niet uit.’

2. Inschattingsvermogen van andere weggebruikers

Wat ook meespeelt is het inschattingsvermogen van andere weggebruikers. Een e-bike heeft vaak een hogere snelheid dan een normale fiets. Optisch is de elektrische fiets niet anders dan een gewone fiets. Dit zorgt voor inschattingsfouten bij andere verkeersdeelnemers.

3. Verliezen van balans

Bij een elektrische fiets is de accu bedoeld als trapondersteuning. De gebruiker trapt dus nog wel mee op de pedalen.

Wanneer de ondersteuning als aandrijving gebruikt wordt en de fietser niet meetrapt, is de kans op ongelukken groter. Het kan dan lastig zijn om goed evenwicht te bewaren. De balans raakt weg en de gebruiker komt ten val.

4. Gebruik als bezorgvoertuig

Ook het toenemend gebruik van e-bikes door maaltijdbezorgdiensten draagt bij aan een toename in het letsel door elektrische fietsen. De over het algemeen jonge maaltijdbezorgers gebruiken vaak e-bikes om in de steden maaltijden te bezorgen.

Deze groep zorgt ook voor een hoger aantal letselgevallen bij fietsers: de momenten waarop zij actief zijn, de avondspits, is ook het momenten waarop het verkeer het drukst is. Ook zorgt de lage leeftijd van de bezorgers voor een gebrek aan inschattingsvermogen en overmoedigheid bij het nemen van risico’s.

Wat te doen bij letselschade door e-bike

Wanneer u letselschade heeft opgelopen tijdens een tocht op uw elektrische fiets, is het afhankelijk van de omstandigheden wie er aansprakelijk is.

Wanneer u letselschade heeft veroorzaakt bij bijvoorbeeld een voetganger, is de kans groot dat u aansprakelijk bent. Wanneer u bijvoorbeeld moet uitwijken voor een andere verkeerdeelnemer en hierdoor ten val komt, kan het juist zijn dat u een andere partij aansprakelijk kunt stellen.

Het verschilt per letselschade zaak of u iemand aansprakelijk kunt stellen voor uw schadeposten.

Letselschadeadvocaat

Heeft u een ongeval met een e-bike meegemaakt? Onze gespecialiseerde verkeersongeval advocaten zijn slechts één telefoontje van u verwijderd. Neem vrijblijvend contact op met een van onze advocaten voor meer informatie.

Joosten Advocaten is gespecialiseerd in letselschade. Joosten Advocaten regelt de zaak rechtstreeks met de verzekeraar en zorgt voor een maximale schadevergoeding bij een ongeval met een elektrische fiets.